Bass

Bass
Antara Buku, Batu dan Bass

Tuesday, August 24, 2010

Aset.

23 August 2010. Aku pegi kat bazaar Ramadhan kat Bangi dengan seorang kosmate aku. Ktorang pn jalan2 pusing2 bli ayam percik la, nasik la, air la nak bukak puasa en. Dengar mak orang marah anak dye kuat2 la. dalam fon la. nampak time 2 dalam pukul 5 lbey pas lab petrology. jalan punya jalan aku dengar budak macam nangis atau ketawa. konfius. aku toleh tengok nampak la sorang pempuan ngn anak lelakinya. mengemis.

mula kat situ aku cam terdiam dan terpikir. macam2 aku pikir. ni mengemis sebab sindiket ke laki dye trok sgt ke, suka2 ke. macam2 bnde bermain kat kepala aku. asal dye tak kerja?  sapu sampah ke, jadi maid ke, janji kerja. xkesah r pape kerja yg halal en. tapi bnde yg kuat bermain kat dalam pikiran aku ni adalah BUDAK tu!!!


aku terpikir kalo aku ada kat tempat budak 2 masa umur macam 2. kecik lagi. comel lagi. walaupun comot, kalo make up budak 2 mst comel pnye la. aku bleh bayang. sedih aku time 2. walaupun xtitiskan air mata. kecik2 ikut mak pergi mengemis. macam mana la development budak 2. physically. mentally. sedih aku. kalo aku banyak duit aku bela la budak 2. siyes. Aku tengok aset terbesar yang ada kat mak budak 2 adalah budak 2 sendiri. boleh bentuk lagi budak 2. manusia ni sebaik2 ciptaan. kalo develop budak 2 elok mane tau bleh jadi manusia yg mengubah dunia ke arah lebih baik ke.

mybe aku tak tau ape jenis kesusahan yg mak dye hadapi. samapi mengemis. tp sebab aku tgk mak dye cam sihat je. xdak cacat2 pn. balik pada budak tadi. aku xtau la pahal sebab sejak 2 bulan lepas rsenya aku nampak budak budak sekolah rendah yg comel2, budak tadika, nampak diorang pkai baju skolah, aku rse heppi smpai rse nak nanges. kecik2 pergi sekolah. aku terpikir. da besar kang budak ni jadi pe la. moga2 dye jd org berguna kepada agama. sebab budak kecik ni pemikirannya boleh dibentuk. develop. baik parents 2 develop anak dye. baik la budak 2. kalo aja terok, terok la budak 2.

aku pnah terbaca hadis ni yg dicat kat tadika adik aku dulu, aku xigt sangat. leby kurang gini la maksud dye, dosa ibubapa paling besar menimpa adalah jika dye xmendidik anak dye dengan baik. lbey kurang la. kalo salah tolong komen suh aku btol kan. kalo hadis 2 xsahih ke xbtol ke gtau gak.

balik kembali. kiranya kalo dosa 2 paling besar maknaye bnde 2 sangat pnting. sebab budak2 kecik ni ASET!!! bukan je kat family, masyarakat..malah AGAMA. aku tau bukan senang nak bentuk budak2 kecik. tanggungjawab ibubapa. besar gile siot. takot aku. cane la aku jadi bapak kang. dapat2 anak pempuan. lagi la. cuaks. Nak bentuk seseorang manusia... supaya menjadi mantap dari segala aspek..DUNIA. AKHIRAT. 


Moga2 budak yg aku nampak kat bazaar ngn mak dye 2 menjadi seorang yg berguna dan mantap dalam segala aspek. aku xtau la cne tapi Allah Maha Kaya. Moga Allah menyelamatkan budak 2 dan jadikan budak 2 orang yang berguna. dan juga semua budak2 kecik. kanak2. remaja Islam. supaya menjadi Muslim yang mantap dan bangkit kembali. pada masa hadapan. supaya mereka memahami erti hidup dengan baik melaksanakannya tanggungjawab mereka lebih baik drpd orang2 dewasa sekarang...

No comments:

Post a Comment