Bass

Bass
Antara Buku, Batu dan Bass

Tuesday, August 17, 2010

Bass dan Permulaan Aku Sebagai Blogger.. Hai.. Saya baru buat Belog.

Bass adalah satu instrumen yang digunakan dalam muzik untuk mem'backup' bunyi dari belakang. Bass terdapat dalam banyak bentuk sama ada gitar, drum, piano, dan banyak lagi alat tiupan. Bunyi bass kebiasaannya 'tebal', 'gemuk' dan 'lemak'. Instrumen ini amat penting dalam muzik kerana tanpa bass sesebuah lagu itu ibarat tidak hidup(xdak soul) walaupun kadang-kadang bunyi bass kurang kedengaran bergantung kepada lagu. Dalam kugiran secara am nya, bass terdapat pada drum dan gitar. Bass drum dalam kugiran terdapat pada kaki pemain drum.
Bass drum





Manakala bass guitar dibezakan dengan guitar utama dan rhythm denga talinya yang tebal berbanding gitar biasa. Kejam jika menggunakan tali bass untuk bergurau dengan rakan-rakan. Bass gitar terdapat dalam 3 jenis secara am nya. 4 tali. 5 tali. dan 6 tali. 

4 tali - EADG*
5 tali - BEADG*
6 tali - BEADGC*
*standard tuning daripada tali paling tebal.

4 tali
5 tali
6 tali
Sebagai orang yang masih baru dalam bass, saya memilih untuk bermain bass 4 tali kerana masalah kewangan. Dan 5 dan 6 tali sukar dimainkan. 'Beginner' en. Kalau anda baru nak main bass saya syorkan anda beli 4 tali punya. Kebanyakan beginner-beginner lain yang saya lihat menerusi pengalaman, Jika mereka mendapat bass 5 tali, mereka tidak langsung mengusik tali bawah sekali kerana diorang ingat tuning bass tu macam gitar, SILAP! 

Saya mula menyentuh bass pada umur 15 tahun. Jamming dekat Ampang Point. Seberang Highway. Macam celaka aku main menatang ni masa tu. Keluar studio pening. Tak biasa dengan suasana yang bising-bising ni. Esok pergi sekolah citer kat membe-membe. "WAHAHAHA. Aku gi jamm semalam." kata ku. "Kau main ape Bad?" tanya membe ku. "BASS" jawabku. "Oh. Bass. Senang" jawab dia. Aku sedikit down pada ketika itu. Sebab Apa??? Haaa ini yang kita tak tau... 

Aku merasakan main bass itu sangat sukar secara tekniknya kerana bass ini lebih panjang dan setiap fret adalah besar berbanding gitar biasa. Fingering sangat sukar. Sampai satu fret dua jari, punyalah terok. Susah la Siot main bass. Tapi aku dah dapat jawapannya. Daripada masa aku kena sound dengan member aku tu, sampai sekarang aku dalam proses pemantapan dalm instrumen Bass ni...

Dalam usaha pemantapan tu, aku beli sebijk Bass ni.... hee~
 


Model Bass Yang Aku Pakai Sekarang. Dengan bajet yang ada. BASS ni Terbaek!! Active Pickup. 4 knob so bleh setting bunyi terbaek untuk banyak jenis lagu.











1 comment:

  1. woiii!!!!puji la aku cpt,sbg pemain drum yg paling masuk dgn kau....hahahaha......=P

    ~bulat comel =P

    ReplyDelete